Japans in Apeldoorn – 誘致する!

  • Joyce van Luttikhuizen

    Vestigingsmanager Apeldoorn

De werkwijze van Attract is overal hetzelfde: persoonlijk, gastvrij en vindingrijk. We doen er alles aan om werk en personeel zo snel en secuur mogelijk te koppelen. Direct actie. Daar zijn we van. Na drie jaar op de vestiging in Apeldoorn wil ik, Joyce van Luttikhuizen, niet meer zonder die manier van werken. We denken met mensen mee en dat verveelt geen moment. In dit blog lees je hoe we het in Apeldoorn aanpakken, waar de Apeldoornse ondernemer naar op zoek is en wat dat te maken heeft met Japans.

Klik tel dubbel

Apeldoornse ondernemers zoeken volgens mij vooral naar een partij die meedenkt. Dat vind ik heel logisch. Persoonlijke interesse is, als je het mij vraagt, veel belangrijker dan online registratie. Werkgevers zoeken een persoonlijkheid die past bij hun bedrijf, een medewerker die én bijdraagt aan het bedrijfsresultaat én die zelf ook groeit. Opleiding weegt mee, maar die klik telt uiteindelijk dubbel.

Japans beertje

In Apeldoorn zijn we helemaal ingesteld op actie. Een goed voorbeeld: een tijd geleden zocht een speelgoedgroothandel via ons naar iemand met kennis van de Japanse taal. Ze hadden een geschil over een pluchen beertje met een Japanse fabrikant. Nadat de vraag binnenkwam, heb ik mijn jas van de kapstok gepakt en ben de stad in gelopen. Bij het eerste sushi-restaurant dat ik tegenkwam, liep ik naar binnen, op zoek naar een potentiële kandidaat. Bleek dat daar alleen Chinezen werkten. Uiteindelijk vond ik, terug op de vestiging, een leuke jongedame in ons systeem die Japans studeerde. We hebben haar benaderd en ze wilde het graag doen.

Elevatorpitch

Het werkt misschien niet altijd, maar zo moeten we als uitzendbureau wel ons werk doen. Da’s mijn mening althans. Vindingrijk, spontaan, soms een beetje buiten de lijntjes. Een horecabedrijf was onlangs op zoek naar een behoorlijk aantal scooterbezorgers. In plaats van een hele reeks sollicitatiegesprekken waar het bedrijf geen tijd voor had, nodigden we alle kandidaten tegelijk uit voor een elevatorpitch. Op die manier doen we het net even anders, maar sluit het perfect aan bij de wensen van de klant. Dat geldt niet alleen voor werkgevers, ook voor werknemers. Als hier iemand binnenstapt die goed past bij bedrijf X, dan zet ik diegene het liefst direct in de auto en rijd ik ernaartoe. Korte lijnen, direct. Zo moet het gaan, in ieder geval in Apeldoorn.

PS Overigens werken we op alle Attract-vestigingen volgens het principe van meedenken en direct actie…