Terwijl we toeleven naar de verhuizing naar ons nieuwe regiokantoor, willen we graag enkele verhalen uit het verleden met jullie delen. Attract bestaat inmiddels al meer dan 26 jaar en heeft in die tijd dus de digitale transformatie doorgemaakt: van papieren dossiers naar digitale systemen, en van vaste telefoons naar mobiele bereikbaarheid. Benieuwd hoe een werkdag er toen uitzag?
In dit artikel nemen Emmy Rolefes (Rijssen) en Karin Linting (Almelo), 2 ervaren krachten die al meer dan 20 jaar bij ons werken, je mee terug in de tijd. Als Attractelingen van het eerste uur vertellen ze hoe een werkdag er in 2003 uitzag. Een tijd waarin uitzendwerk zonder laptops, smartphones of digitale systemen een heel andere dynamiek kende!
08:30 📬 Brievenbus legen en het stoepbord met vacatures naar buiten
Strak in mantelpak gehesen, startte je de werkdag. Daarbij begon je met het legen van de volle (ja volle! Ondenkbaar nu toch?) brievenbus. Stapels papieren contracten en sollicitatiebrieven (handgeschreven óf met typemachine opgemaakt) werden verzameld. Papier is koning in deze tijd, dus alles werd netjes gesorteerd om zelf te verwerken of door te sturen naar de administratie.
09:00 📠 Fax leeghalen
De fax is onmisbaar: urenbriefjes, tarief bevestigingen en formulieren stroomden binnen. Het geluid van de fax is een vaste achtergrond tijdens het werk.
09:30 ✍️ Intakegesprekken
De eerste werkzoekenden kwamen binnen lopen, gezellig! Of het nou met of zonder afspraak was, met een kopje “pot”-koffie kon je altijd plaatsnemen aan de “inschrijftafel”. Met pen en inschrijfkaart in de aanslag kreeg je de tijd om je werkverleden, NAW-gegevens en wensen uitgebreid in te vullen. Alles ingevuld? Tijd om samen je werkverleden en wensen uitvoerig door te nemen.
10:00 📞 De vacaturemap & tijd voor actie!
Een goed beeld was gevormd dus daar verscheen dan: de magische map met actuele vacatures. “Zal jouw droombaan er tussen zitten?!” Samen bladerden en bespraken we alle openstaande vacatures en bekeken we of jouw droombaan er tussen zat. Of er nou wel of niet de passende vacature gevonden werd; we pakten gelijk de telefoon erbij om bedrijven enthousiast te bellen om je onder de aandacht te brengen.
10:15 📷 Smile!
Het gesprek zat erop. Je gegevens werden op de énige computer ingevoerd, om je profiel daarna naar bedrijven te sturen per fax. Jouw filterloze-vers-van-de-pers pasfoto bevestigden we met een nietje bovenop de inschrijfkaart. Zo vonden we jouw enthousiaste glimlach snel terug tussen alle werkzoekenden in onze kaartenbak. Duimen dat er snel een gesprek volgt!
11:30 📋 Tevreden werkzoekenden uitzwaaien
De papieren agenda kwam voor de dag. Die moest vol! Even een moment fanatiek bedrijfsbezoeken of intakes met werkzoekenden plannen. Die match komt niet vanzelf…
12:30 ☕ Lunchtijd
De broodtrommels werden op tafel gezet en het gesprek komt op gang. Geen afleiding van mobieltjes, alleen collega’s en een flinke dosis gezelligheid. Dit is hét moment om bij te praten over werk en privé!
13:30 📠 Nabellen en checken
Zullen de voorstellen goed per fax zijn aangekomen? We bellen de bedrijven na om te horen wat ze van de aangeboden kandidaten vinden en of er gesprekken uitkomen.
14:30 📜 Yes, plaatsingen!
Tijd om contracten klaar te zetten bij onze administratie. De fax draait overuren met alle jobs die aangemaakt moeten worden. Hoppa, een stap dichter bij tevreden klanten en kandidaten!
15:30 🚗 Op pad
Auto in de aanslag en op naar een afspraak om een rondleiding te geven aan een kandidaat. Google My Business bestond nog niet, dus we speelden zelf voor Street View-auto. Samen onderweg, terwijl één iemand in de auto notities maakte van de bedrijfsnamen die we tegenkwamen.
16:30 🗂️ Nieuwe werkplekken ontdekken
Weer een stukje wijzer over een mooie werkplek. Tijd om nieuwe kansen te ontdekken: de Gouden Gids en lijsten van de Kamer van Koophandel komen op tafel.
16:45 📰 Vacatures in de krant spotten
Niet te vergeten: de krantenartikelen napluizen op de nieuwste vacatures. Geen online zoekmachines, maar lekker bladeren en markeren.
17:30 🔒 Dag afsluiten? Misschien niet…
Deur op slot, tijd om te gaan! Of toch niet? Vaak werden de avonden doorgewerkt om ad-hoc aanvragen te behandelen. Geen negen-tot-vijf mentaliteit, maar de puntjes de i zetten voor tevreden kandidaten en klanten!
Bij Attract staat persoonlijk contact nog steeds op 1; zowel met de klant als kandidaat
Bellen blijft favoriet onder onze vestigingen. Vooral in deze tijd is snel schakelen en actief benaderen belangrijk.
Ondanks de uitgebreide informatie die er over bedrijven te vinden is, gaat er niks boven een persoonlijk bedrijfsbezoek waarbij de werksfeer écht kunnen beleven.
Wij blijven voor kandidaten en opdrachtgevers een luisterend oor met een eerlijk advies
Emmy Rolefes | Vestigingsmanager Attract; Rijssen
Na haar start in Almelo groeide Emmy snel door tot vestigingsmanager in Rijssen, waar ze al meer dan 20 jaar succesvol leiding geeft. Haar sterke betrokkenheid is niet alleen voelbaar binnen haar vestiging, maar in heel Attract. Met haar uitgebreide kennis én haar passie voor paardencoaching creëert ze meerwaarde voor de organisatie. Door deze unieke combinatie helpt ze collega’s zich zowel persoonlijk als professioneel te ontwikkelen.
Karin Linting | Procesmanager & Vestigingsmanager Attract; Twente
Met 17 jaar ervaring als vestigingsmanager in Almelo heeft ze een indrukwekkende groei doorgemaakt – van intercedente naar procesmanager. Ze deelt de laatste 4 jaar haar expertise door nieuwe medewerkers op te leiden en vestigingen te ondersteunen in efficiënt werken. Als innovatieve denker draagt ze bij aan organisatieverbetering, met onder andere SEO-expertise binnen marketing. Nu leidt ze als manager het nieuwe regiokantoor Attract Twente, waar ze haar kennis en ervaring inzet om de locatie naar een hoger niveau te tillen.
Onze vestigingen helpen je aan werk óf personeel in jouw omgeving